Szabó László lett az MBSZ sportágfejlesztési menedzsere
2025.10.02. írta: Deák Zsigmond, fotót készítette: MBSZ, cikket feltöltötte: Tollár Dániel
Az egykori kötöttfogású klasszis komoly tervekkel vág bele a birkózás népszerűsítésébe.
Szabó László nemrégiben még a szőnyegen remekelt, hiszen 2016-ban felállhatott a világ- és az Európa-bajnoki dobogó harmadik fokára egyaránt, de már évek óta edzőként és klubvezetőként tevékenykedik Dunakeszin.
Nemrég újabb feladatot kapott, hiszen szeptember óta sportágfejlesztési menedzserként dolgozik a Magyar Birkózók Szövetségében (MBSZ). Ez olyannyira új pozíció, hogy korábban nem is létezett, ezért először azt kérdeztük tőle, milyen tervekkel érkezett és ezek az első napok tapasztalata alapján mennyire vannak köszönőviszonyban a valósággal. „Nincs nagy eltérés, ráadásul amikor Bacsa Péter és Lőrincz Tamás megkeresett, részletesen kifejtették, mi lenne a feladatom, szinte rám zúdították az egészet, ennek alapján kezdtem hozzá. Hozzáteszem, igen megtisztelő volt a felkérés, ám hatalmas felelősség is, ezért pár nap gondolkodási időt kértem, hogy megbeszéljem a családtagjaimmal, a feleségemmel. Amennyire látom, munkám fő része az, hogy a klubokkal gyümölcsöző kapcsolatot alakítsak ki, segítve a fejlődésüket, a sportág népszerűsítését, a toborzást és a versenyzői létszám növelését.”
Amikor megkérdeztük, szerinte miért éppen őt szemelték ki erre az új és fontos posztra, így válaszolt: „Bár nem tartoztam a legnagyobb klasszisok közé, azért van vb- és Eb-érmem, tehát versenyzői szempontból is hiteles vagyok. Három éve edzőként és klubvezetőként is dolgozom, s mellettem szólt, hogy kommunikációt és médiatudományt tanultam a Metropolitan Egyetemen, valamint marketinges végzettségem is van ugyaninnen. 2019 óta vállalkozom, webshopos hirdetésekkel foglalkozom, számos közösségi médiás kampány tapasztalata áll mögöttem. A birkózás népszerűsége nem olyan, mint amit megérdemelne, s a népszerűsítés már a közösségi médiában folyik majd, ahol viszont a klubok még nem túl aktívak, pedig a gyerekeket és a szülőket ott lehet a leghatékonyabban elérni, megszólítani. Dunakeszi tapasztalataim alapján a saját tartalomgyártás és a fizetett hirdetések alkalmazása nagyon fontos a toborzáshoz. A másik sarkalatos pont a folyamatos iskolai, sőt, óvodai jelenlét, a közvetlen és állandó kapcsolat a gyerekekkel és a szülőkkel, hogy meggyőzzük őket, ez a birkózás nem ördögtől való dolog, sőt.”
Szabó László elmondta, hogy az iskolai és óvodai birkózás széleskörű bevezetése érdekében részletes szakmai tervet is kidolgoz az MBSZ munkatársaival, s a klubokat partnerré téve a szövetség képviselőjeként országszerte elmegy velük az iskolákhoz, önkormányzatokhoz, tankerületekhez. Hozzátette, az iskolákban a grundbirkózást amolyan belépő sportággá lehetne és kellene tenni. „Az remek, hogy szerepel a diákolimpiai programban, ám eddig többnyire az volt a gyakorlat, hogy a verseny előtt gyorsan összerántják a csapattagokat. Közülük sokan már amúgy is birkóznak, akik pedig nem, azok a verseny után ritkán maradnak meg a sportágban. Ahhoz, hogy ez másként legyen, kidolgozott versenysorozatra és állandó iskolai jelenlétre van szükség.”
Az új pozíció sikere elég nehezen mérhető, hiszen mindig lehet még több embert elérni, még több birkózót nevelni. „Valóban, nincs felső határ, nincs végcél, hátra dőlés, a birkózást népszerűsítő országos rendezvényeket, sportnapokat, nyílt birkózó edzéseket kell tartani, és szükség van egy online képzési felületre is, hogy a klubok képviselői képesek legyenek önállóan toborzó hirdetést feladni, videót felvenni és megvágni, ebből a szempontból is rendkívül fontos az egyesületek edukálása. Továbbá úgy gondoltam, elengedhetetlen egy olyan felület kialakítása, ahol a gyerekek és szüleik egyszerűen rátalálhatnak a hozzájuk legközelebb eső egyesületre. Ennek eredményeként született meg a főoldalon elérhető birkózótérkép” – fogalmazott Szabó László sportágfejlesztési menedzser.